انواع تیر آهن

sarv_ad
اسفند ۲۶, ۱۴۰۲

انواع تیر آهن

تیرآهن از مصالح فولادی است که کاربرد گسترده ای در صنعت ساختمان دارد ،وظیفه اصلی تیر ها تحمل تنش های ناشی از نیرو های برشی و لنگر خمشی است

تیر آهن ها بر مبنای استاندارد های متفاوتی ساخته و روانه بازار می شوند و دارای انواع گوناگونی هستند که بر اساس نوع کاربرد انتخاب می شود.

تیر IPE (تیر معمولی یا تیر ساده)

نام IPE  مخفف شده عبارت  I Profile Eroeenneاست ،این تیر رایج ترین و معروف ترین نوع تیر آهن است که  مشابه حرف I  لاتین است  .

ضخامت بال های آن در بالا و پایین یکسان است و به عنوان محصول نیم پهن شناخته می شود ،استاندارد های مورد استفاده آن استاندارد اروپایی است و به طور کلی این تیرها در ایران و اروپا محبوبیت خاصی دارد.

این پروفیل در بازار متقاضی بیشتری دارد و از مهم ترین کاربرد های آن به عنوان ستون و یا پوشش سقف به کار می رود. ارتفاع استاندارد این محصول ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر است ولی در ایران ابعاد متداول ۱۲۰ تا ۳۰۰ میلی متر است.

تیر INP

تیر INP یا تیر بال باریک شیب دار که تقریبا مشابه تیر IPE  است با این تفاوت که در IPE ضخامت در ابتدا و انتهای بال ها یکسان است ولی در این پروفیل ضخامت یکسان نیست به گونه ای که در ابتدای بال ضخامت کمتر و به تدریج در نزدیکی جان افزایش می یابد و با شیبی ملایم به ضخامت افزوده می شود

معمولا طبق استاندارد های روسیه و چین تولید می شود و این محصول در سایز های ۶۰ تا ۸۰۰ میلی مترتولید می شود.

از مزیت هایی که این پروفیل نسبت به سایر تیر آهن دارد به علت یکسان نبودن ضخامت و مخروطی بودن در مواقع بحرانی در خم شدن عملکرد بهتری نسبت دیگر تیر ها دارد.

تیر IPB  یا تیر هاش

این تیر شبیه حرف H لاتین است و نسبت به IPE طول بال بیشتری دارد و به نوعی طول بال ها نسبت به جان تیر بزرگتر است به همین خاطر به این پروفیل بال پهن نیز گفته می شود در سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر و با طول ۱۲ متر تولید می‌شود این پروفیل دارای دو نوع سبک و سنگین است اگر در کنار اسم اختصاری آن  حرف V قرار بگیرد نشان دهنده پروفیل هاش سنگین است و اگر کنار آن حرف L  قرار بگیرد تیر آهن   IPB  سبک است یا می توانیم به صورت IPBV یا HEBنشان دهیم (تیرIPB سنگین ) و  IPBL یا HEA (تیر آهن   IPB  سبک)

بیشتر راجب تیرآهن بال پهن بخوانید …………. لینک  

تیر لانه زنبوری یا CPE 

این پروفیل به علت داشتن  حفره هایی با شکل شش ضلعی های منظم در جان تیر به تیر های لانه زبنوری معروف هستند و به علت وجود همین حفره ها وزن کمی نسبت به سایرتیر ها  دارد و در این شرایط اساس مقطع زیاد ولی وزن افزایش نمیابد که باعث افزایش مقاومت خمشی می شود این نظریه اولین بار توسط شخصی به نام آقای هورتون مطرح شد که کمک شایانی به صنعت تیرآهن بود.

به علت کاهش مقدار فولاد مصرفی آن به نوعی مقرون به صرفه است .

گاهی ممکن است حفره های درون جان شکل دایره ای یا شکلی دیگر داشته باشد که برای مصارف خاص به کار میروند و محبوبیت کمتری نسبت به شش ضلعی دارا است .ارتفاع ۱۲۰ تا ۹۰۰ میلی متر را در برمیگیرد .

این پروفیل مصرف فولاد را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.

در این مقاله، به بررسی انواع مختلف تیرآهن پرداختیم که در صنعت ساختمان با استفاده از استانداردهای مختلفی تولید می‌شوند. از تیر IPE که یکی از محبوب‌ترین نوع تیرآهن‌ها با انواع کاربردهای ساختمانی است، گرفته تا تیر INP که با شیبی ملایم در بالای بارگیری به کار می‌رود، و از تیر IPB که دارای بالای بزرگتری نسبت به تیر IPE است تا تیر لانه زنبوری که به دلیل حفره‌های منظم در جان، وزن کمتری دارد و اقتصادی‌تر است.

این تیرها با انواع مختلفی از استانداردها و سایزها تولید می‌شوند و بر اساس نوع کاربرد و نیازهای پروژه‌ها انتخاب می‌شوند. با استفاده از این انواع تیرآهن، می‌توان به بهبود عملکرد و پایداری سازه‌ها و کاهش مصرف فولاد در صنعت ساختمان کمک کرد. امیدواریم که این مقاله به دانش شما در زمینه‌ی تیرآهن افزوده و در انتخاب بهترین نوع تیرآهن برای پروژه‌های آینده‌تان موثر باشد.

تگ ها: #استاندارد #تیر_INP #تیر_IPB #تیر_IPE #تیر_لانه_زنبوری #تیرآهن #فولاد

مقالات مشابه

تیرآهن بال پهن چیست ؟

تیرآهن بال پهن یکی از مواد ساختمانی اساسی است که در صنعت ساخت و ساز به‌طور گسترده مورد استفاده

بهترین کارخانه تولید کننده تیر آهن در ایران چیست ؟ به چه علت ؟

کارخانه ذوب آهن اصفهان برترین ،محبوب ترین و فعال ترین تولید کننده مقاطع فولادی در ایران و برخی از کشور های خاور میانه است